app-bij-hersenletsel

Naar verwachting zullen apps op de smartphone of tablet een steeds grotere rol krijgen in de gezondheidszorg. Zeker als je bedenkt dat 91 procent van alle Nederlanders in het bezit is van een smartphone. Als ergotherapeut zie ik daar de voordelen van, omdat een smartphone opeens een heel handig revalidatie hulpmiddel is die je altijd bij je hebt!

De keuze is groot en de variatie is breed, al zal het een volwaardig behandeltraject niet vervangen. Ter inspiratie vind je hieronder een selectie uit de beschikbare apps die geschikt kunnen zijn om vaardigheden te oefenen of die ingezet kunnen worden om klachten te compenseren. 

De apps zijn terug te vinden in de Google Play Store (Android) en/of de App Store (Apple).

Apps om vaardigheden te oefenen

Er zijn momenteel tientallen apps die je kunt gebruiken voor het oefenen van lichamelijke, mentale en visuele vaardigheden.

Wil je oefeningen voor lichamelijke klachten dan is Oefenapp beroerte de bekendste. Het bevat tips over bewegen, oefeningen en een duidelijke uitleg. Deze app is alleen geschikt voor tablets.

Als je wilt oefenen met de fijne vinger motoriek, dan kan het spel Draw Mazing  uitdagend zijn. Het doel is om 2 punten met elkaar te verbinden, waarbij het tussenliggende doolhof steeds smaller en moeilijker wordt. Dit spel is zowel met je dominante hand als niet dominante hand te spelen.

Ook voor onzichtbare restverschijnselen zijn er veel opties.

Let erop dat deze oefen apps veel mentale energie van je kunnen vragen. Om deze reden kan het raadzaam zijn om te starten met een blok van maximaal 5 minuten.

Een zoek app, zoals Zoek de verschillen of Hidden objects, kunnen in de revalidatie fase een positieve bijdrage leveren aan de visuele informatieverwerking, vergroten van de concentratie of kunnen ingezet worden om kijkstrategieën te oefenen. 

Om te voorkomen dat je straks al je energie stopt in het spelen van leuke spelletjes maar eigenlijk niet het juiste aan het oefenen bent, kan een ergotherapeut helpen een gerichte keuze te maken welke oefeningen er voor jou geschikt zijn en hierin een goede opbouw samen te stellen. 

De app Breath2Relax heeft als doel je te laten ontspannen middels ademhalingsoefeningen. Het kan je gemoedstoestand verbeteren en stress helpen reduceren. 

Als Hulpmiddel om klachten te compenseren

De bekendste is een online agenda of kalender als geheugensteun. Naast afspraken kan je er nog zoveel meer inzetten, zoals een to-do-lijst of belangrijke data die je niet wilt vergeten. Ik vind het ontzettend handig om er reminders in te zetten zoals wanneer een vriendin op vakantie gaat of op haar werk een belangrijk gesprek heeft. Zo word ik daar op een later moment nog eens aan herinnert. Tegenwoordig is elke telefoon standaard uitgerust met een kalender of agendafunctie.

Een ander voorbeeld is Stay focused-app block Deze app blokkeert apps waardoor je op zulke momenten niet wordt afgeleid door prikkels vanuit je smartphone.

Voor NAH mantelzorgers zijn er ook voldoende apps, zoals de gps-tracker. Deze laat je weten waar je familie of vrienden zich op een bepaalt moment bevinden. Het kan een hulpmiddel zijn wanneer je angst hebt dat je familielid verdwaalt.

Er zijn apps die helpen om gespreksonderwerpen te vinden bij bijvoorbeeld dementie. De app Dementie en herinneringen is hier een voorbeeld van. Het haalt herinneringen op over verschillende thema’s, zoals de kinderjaren, het gezinsleven, schooljaren en het huishouden.

Educatie

Apps zoals 3D- brein en Breinstraat kunnen je informatie geven over de verschillende soorten hersenletsel, de werking van het brein en de gevolgen van hersenletsel. Ook als je mensen in je omgeving uitleg wilt geven over jou klachten kunnen deze apps je helpen.

Gratis vs. betaalde apps

Betaalde apps zijn vaak vrij van reclame en hebben meer mogelijkheden. Soms is het mogelijk om eerst een proefversie uit te proberen. Als je tevreden bent, kun je kiezen om de app te kopen. Bedenk vooraf hoeveel geld je wilt uitgeven aan apps. Het kan dan raadzaam zijn om ook even op hun website te kijken, daar is vaak meer informatie te vinden over hun product dan in de App Store.

Gratis apps hebben voor- en nadelen. Het grote voordeel is natuurlijk dat het gratis is en je zonder kosten hiervan gebruik kunt maken. Toch is het goed om even bij de nadelen stil te staan. Sommige apps zitten zo vol met advertenties,  dat dit het gebruik van de app in de weg kan zitten.  Anderen vragen om je voorafgaand aan het gebruik te registreren. Met als gevolg dat ik nu dagelijks nieuwsbrieven krijg met de vraag of ik me wil registreren voor de betaalde versie.

Heb je na het lezen van deze blog vragen over het gebruik van apps bij hersenletsel of wil je hulp bij het vinden van de juiste apps in jouw situatie, dan kun je altijd contact met me opnemen. 


Wat zijn jouw ervaringen met het gebruik van apps gericht op het oefenen van vaardigheden of als hulpmiddel om de klachten van hersenletsel te compenseren? Welke apps heb jij uitgeprobeerd en welke gebruik je nog steeds en waarom?  Geef je reactie hieronder.

One thought on “Revalideren na hersenletsel door middel van Apps

  • augustus 7, 2019 om 10:04 am
    Permalink

    Erg goed om te lezen welke ondersteuning voor revalidatie via de smartphone beschikbaar zijn. Sommige van die apps zijn sowieso handig, zoals de kalender. De stay-focused app block vind ik een uitkomst. Bij het kiezen van apps is het tevens handig, de gebruikerservaringen te lezen om het kaf van het koren te scheiden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *